Möllin tunnustukset

Teksti: Milla
Kuvat: Milla

Olen mölli, eli en ehkä kaikkein avarakatseisin tai empaattisin olento. Oma ajatusmaailmani perustuu vahvasti tähän lyhyeen kokemukseeni tällä pallolla ja se on paikoin varsin kapea. En ole välinpitämätön tai vähättele toisten ihmisten ongelmia, en vaan osaa suhtautua niihin tarvittavalla vakavuudella. Annan kuitenkin kanssaeläjien olla sellaisia kun haluavat.

Olen ollut masentunut ja henkisesti todella väsynyt, mutta en tiedä minkälaista on sairastaa masennusta. Jokaisella huonolla päivälläni on selkeä syy ja löydän niihin iloa ja uskoa hyvin pienistäkin asioista. Siksi minun on vaikea ymmärtää masentuneiden ihmisten oloa. En koe kuitenkaan olevani oikeutettu jakamaan heille elämänohjeita tai arvostelemaan heidän kokemuksiaan.

En kärsi ahdistuksesta, mutta tietyt tilanteet ahdistavat minua mielettömästi. Tällaisten vaikeiden hetkien kohtaaminen ja niiden selättäminen tuo kuitenkin pienen voittajafiiliksen päivääni. Ehkä tämä on verrattavissa siihen väittämään, että kunnon liikunnan jälkeen tulee aina hyvä fiilis. 
Ei.


Nykyään esillä on paljon ennen vaiettuja aiheita, joiden kanssa itse olen ajoittain hukassa kuten sukupuolineutraalius ja erilaiset seksuaaliset suuntautumiset. Osittain se johtuu siitä että on helpompaa olla mölli kuin jatkuvasti varuillaan. Vastaanotto on usein vihamielistä, varsinkin sosiaalisessa mediassa (kuka yllättyi?) kun erehtyy käyttämään väärä termiä tai kyseenalaistaa jotain. Näistä kohtaamisista pitäisi syntyä keskustelu, ei tappelu.

En siis ole koskaan joutunut kamppailemaan henkilökohtaisesti mielenterveysongelmien kanssa tai välillisesti läheisteni kautta. Lähipiiriini kuuluu melko vähän minkään vähemmistön edustajia. Nämä aiheet ovat minulle vieraita ja tietoni niistä perustuu vain lukemaani. Siksi on kaltaiselleni ollut hyvä päästä tähän blogiryhmään lukemaan hyvin rehellisesti ja kuvailevasti kirjoitettuja tekstejä aiheista, näkemään pieniä hetkiä muiden elämästä, vaihtamaan ajatuksia ja esittämään tyhmiä kysymyksiä.

En ole pahansuopa, vittumainen tai välinpitämätön. Olen ihmettelijä.

Comments

Popular Posts